Campagne om ondernemers te waarschuwen voor fout geld
Binnenkort start in de regio Amsterdam-Amstelland een campagne om ondernemers te waarschuwen voor de risico’s van fout geld tijdens de coronacrisis. De campagne is een herhaling van een eerdere campagne. Het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum, dat zich richt op de aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning) wijst samen met de gemeenten in de regio’s op het gevaar van fout geld.
Campagneboodschap
Nu veel ondernemingen in zwaar weer verkeren is de verleiding om met malafide investeerders in zee te gaan groter. De online campagne geeft de boodschap af: laat je niet verleiden door crimineel geld in deze moeilijke tijd. De campagne uitingen spreken direct de ondernemers aan met verschillende situaties waaraan ze een ‘fout’ aanbod kunnen herkennen. Zoals een onbekende investeerder of financierder die vanuit het niets bereid is – vaak contant – geld te lenen. Of een plotseling overname aanbod van een onbekend iemand. Maar ook de interesse van een derde, onbekende partij om een ruimte te huren voor onduidelijke doeleinden.
Bewustzijn creëren
De campagne heeft als doel ondernemers aan het denken te zetten door te communiceren waar zij, juist in deze tijd, op moeten letten. Daarnaast bevat de campagne ook perspectief: waar kun je met je melding terecht en waar kun je meer informatie over de steunmaatregelen vanuit de gemeente of Rijksoverheid vinden. Ook krijgen ondernemers de vraag of ze zijn benaderd door malafide investeerders en of ze in zijn gegaan op dit. Het beantwoorden van de vragen is volledig anoniem.
De campagne bestaat uit een video, een animatie en verschillende advertenties voor Facebook, LinkedIn, Google, YouTube en Instagram. De advertenties verwijzen naar de website van gemeente of Rijksoverheid, de politie en Meld Misdaad Anoniem. De campagne start in de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam Diemen, Uithoorn, Ouder-Amstel en duurt twee weken.