Social media campagne ondermijning

In de regio Amsterdam-Amstelland is een campagne gestart om ondernemers te waarschuwen voor de risico’s op ondermijning in tijden van corona. 

Het coronavirus heeft ook effect op ondermijning; nu ondernemingen in zwaar weer verkeren is de verleiding om fout geld aan te nemen groter. Daarom is een online campagne gestart in Amsterdam-Amstelland waarin ondernemers worden gewaarschuwd niet in de valkuil te trappen ‘fout’ geld aan te nemen om hun bedrijf te redden. De campagne bevat ook perspectief: waar kun je met je melding terecht en waar kun je meer informatie over de steunmaatregelen vanuit de gemeente vinden. De advertenties verwijzen naar de website van de gemeente, de politie en Meld Misdaad Anoniem.

Er zijn diverse signalen die duiden op mogelijke criminele hulp in deze tijden van coronacrisis, zoals:

  • Een onbekende investeerder of financierder is vanuit het niets bereid zijn – vaak contant – geld snel uit te lenen;
  • Plotseling een overname aanbod krijgen van een onbekend iemand;
  • Interesse van een derde, onbekende partij om een ruimte te huren voor onduidelijke doeleinden.

Bekijk de campagne uitingen

Via deze link https://fb.me/1F0frkHwc1T0gOf zie je een voorbeeld van een carrousel advertentie op Facebook; dit zijn advertenties waarbij je verschillende uitingen tegelijkertijd ziet.

Via deze link  https://fb.me/bfbf6AexfQ83cq zie je een voorbeeld van een advertentie met de video.

 Looptijd campagne

De campagne is 12 mei gestart in de gemeenten Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Uithoorn, Ouder-Amstel. De campagne is in Amsterdam op 20 mei gestart.