Verwarde personen vormen een uitdaging voor ondernemers

Het is zover, het is de Week van de Veiligheid 2021. De hele week krijgen ondernemers uit Amsterdam en de omliggende Amstelland gemeenten te horen hoe zij zich kunnen weren tegen criminaliteit. Iedere dag wordt een ander thema behandeld. Vandaag staat in het teken van overlast door verwarde personen.

Ondernemers hebben de afgelopen 1,5 jaar te maken gehad met een toename van agressie en geweld in hun zaak. Dit kwam bovenop de handhaving van de 1,5 meter afstand en de mondkapjesplicht.

Een laagdrempelige manier om hiermee om te leren gaan is deelname aan een training van Cliëntenbelang. Daar leert u hoe u het beste met verwarde personen om kan gaan. Na de cursus heeft u voldoende handvatten om deze klanten te benaderen. Zo helpt het om rustig te blijven en de klant eerst met een vraag te benaderen, zonder te oordelen.  De training kost maar twee uur van uw tijd en u bent direct een stuk wijzer!

Betrek daarnaast uw medewerkers bij de veiligheidsmaatregelen. Zij spelen een belangrijke rol bij het vergroten van de veiligheid in de winkel. U moet daarnaast ook aandacht hebben voor de klant, zo kunt u verdacht gedrag eerder signaleren. Ook een uitgekiende winkelinrichting werkt prettig en helpt de veiligheid te vergroten.

Mocht u onverhoopt toch in een confrontatie terechtkomen, houd dan de STOP-methode in gedachten: Stoom afblazen, Tot de orde roepen, Opnieuw beginnen en Passen bij herhaling. Valt de klant in herhaling, stop dan direct met het gesprek. U kunt bijvoorbeeld zeggen: “Ik heb u net verteld dat ik zo niet aangesproken wens te worden”.

Bekijk de video van de eigenaar van een tabakszaak, waarin zij vertelt over haar ervaring met verwarde personen.